Drie van de honderd foto's die in het boek De Tweede Wereldoorlog in honderd foto's verschijnen, zijn afkomstig uit Den Haag. Twee daarvan komen uit de beeldcollectie van het Haagse Gemeentearchief. De foto's in het fotoboek, dat op 4 mei wordt uitgegeven, zijn gekozen door het Nederlandse publiek. 

Het Haags Gemeentearchief heeft zelf de foto van een Joodse man op het Hobbemaplein ingezonden.

De foto van zeven gearresteerde, vooraanstaande NSB'ers in de strafgevangenis in Scheveningen komt ook uit hun beeldcollectie, maar werd voorgedragen door het Nationaal Monument Oranjehotel.

NSB'ers in de Scheveningse gevangenis | Foto: Gemeentepolitie, collectie Haags Gemeentearchief

 

De derde foto is die van de zusjes Anneleen en Annemarie Beek op de puinhopen van hun gebombardeerde huis in het Bezuidenhout. Deze werd ingestuurd door de inmiddels bejaarde Anneleen Beek zelf.

Eind vorig jaar besteedde Omroep West al aandacht aan deze bijzondere foto. De drie Haagse foto’s vormen volgens gemeentearchivaris Ellen van der Waerden een drieluik: 'Samen vertellen ze de Haagse oorlogsgeschiedenis van Jodenvervolging, collaboratie, en de verwoesting van de stad.'

Anneleen Beek en haar zus Annemarie op de puinhopen van een huis aan de Beeklaan in Den Haag | Foto: Anneleen Beek

 'Meer dan duizend woorden'

Aan de publicatie van het fotoboek is een moeilijke en zeer uitgebreide selectie vooraf gegaan. De beeldcollectie van het Haags Gemeentearchief over de periode van 1940 tot en met 1945 alleen al beslaat ruim 13.700 foto's. In totaal werden daarvan tien foto's geselecteerd en ingezonden. Daarbij werd niet alleen gekeken naar plaatsing en datering, maar diende er over de ingezonden foto ook een indrukwekkend verhaal verteld te kunnen worden.

Archivaris Saskia Noot, die verantwoordelijk was voor de selectie vanuit het archief, zocht daarbij ook naar minder bekende Haagse verhalen: 'Zoals de foto van de Joodse man op het Hobbemaplein. Het cliché "één foto zegt meer dan duizend woorden" is hier voor mij op zijn plaats. Waar de Jodenster bedoeld was om te ontmenselijken, lijkt het op deze foto een averechts effect te hebben op de man die hem draagt. Zijn trots kan niemand hem afpakken.'