In het kader van het NIOD fotoproject 'De Tweede Wereldoorlog in vijftig foto's' heeft een Drentse werkgroep vijftig opmerkelijke Drentse oorlogsfoto's verzameld.

Tijdens een bijeenkomst in het Drents Archief in Assen zijn hier vijfentwintig foto's uit gekozen die naar het NIOD gestuurd zijn. Uit alle provinciale inzendingen kiest het NIOD honderd foto's die in de Tweede Kamer tentoongesteld zullen worden.

Op deze website lichten we de komende tijd de vijfentwintig foto's uit de Drentse selectie toe.

Treintransport

In de zomer van 1942 kwam het Centraal Vluchtelingenkamp Westerbork in handen van de Duitsers. Het kamp werd ingericht als doorgangskamp voor de concentratiekampen Auschwitz, Sobibor, Theresienstadt en Bergen-Belsen. Op 15 en 16 juli 1942 vond het eerste transport naar Auschwitz plaats: 2030 Joden onder wie een aantal weeskinderen werden gedeporteerd. De trein vertrok in de eerste maanden twee keer per week, vanaf station Hooghalen. Het jaar daarop werd dit een keer per week, op dinsdag.

Lees ook: Salo Carlebach, de man die zich vrijwillig naar Auschwitz liet deporteren

Voettocht

De foto is in het najaar van 1942 gemaakt. Joodse gevangenen uit het kamp verzamelden zich bij de trein na een voettocht van vijf kilometer naar Hooghalen. Het transport ging naar het vernietigingskamp Auschwitz. In deze periode reed de trein met personenrijtuigen. Mettertijd werden dat goederenwagons en veewagens.

Kamp Westerbork

Later dat jaar kwam een aftakking van het spoor gereed die doorliep tot in het kamp. Die lijn is door Joodse gevangenen aangelegd.

De laatste trein vertrok op 13 september 1944 met aan boord honderden Joden waaronder zo'n vijftig kinderen. In totaal zijn vanaf Kamp Westerbork 93 treinen vertrokken met 107.000 Joden, 245 Sinti en Roma en enkele tientallen verzetsstrijders. Slechts 5.000 van hen keerden terug.

Lees ook: Laatste trein vanuit Kamp Westerbork vertrok 13 september 1944

Na de oorlog

Direct na de oorlog is het spoor opgebroken. Het originele stootblok bleef behouden en ligt achter het Nationaal Monument Westerbork dat in 1970 werd onthuld. Het monument bestaat uit een omhoog gebogen spoorrails op de plek waar de spoorlijn Hooghalen – Kamp Westerbork eindigde in het kamp.

Lees ook: Duitse inval in Drenthe met paard en wagen